•  

  •  

  •  

  •  

  •  

 

Darche, Alban-Trumpet Kingdom

 

Gadó Gábor jelenti a francia kapcsolatot, melynek révén egy új generációs projektek kialakulásának tanúi lehetünk. A szakszofonos, Alban Darche Trumpet Projectjének gondolata Magyarországi fesztiválszereplések során született. A fiatal muzsikus 7 éves korában már konzervatóriumi hallgató volt, 9 évesen pedig már a Párizsi Konzervatórium jazz tanszakára járt. Ekkor alakult első formációja a trombitás Geoffroy Tamisier-vel, akivel azóta egy működnek együtt. Darchenak új elképzelései voltak a rézfúvós megszólalásra, és ehhez keresvén további partnereket az itt fellépő együttesekben találta meg őket Eric Vloeimans és Laurent Blondiau személyében. Ekkor csatlakoztak a szakszofonos Sylvain Rifflet, valamint bőgős társa Sébastien Boisseau révén Gadó Gábor is. Darche a big band konvencionális rezes tónusát alkalmatlannak érezte darabjai érzelmi, harmóniai világának kifejtésére, és az öt fúvóssal és ritmusszekcióval felálló csapat egy rendkivül tömör, de mégis érzelmes, lebegő hangzást hozott létre. A ritmusvilág igen változatos, sok a páratlan képlet, meghökkentő váltás. A hangzás középpontjában a trombiták fanfáros, többnyire melankólikusan érzelmes tömbje áll, melyet a szakszofonok mintegy udvarolva körülfonnak. A tematikus kórusokból az egyes trombitások felváltva emelkednek ki inkább melléktémákat formáló kvázi szólókkal egyéniségüknek megfelelő individuális hangon, majd inkább a szakszofonok hozzák a jazz idiómát szólóikban. Darche világa a kortárs zene és jazz határán helyezkedik el tele humorral, irónikus dramaturgiai gesztusokkal mintegy zeneszinházi hangulatot alakítva.

Szigeti Péter

.