•  

  •  

  •  

  •  

  •  

Cyrille Aimée élete csupa kaland. Gyerekként éjjel kimászott szobája ablakán, hogy közelről hallja a Django Reinhardt Festival cigány muzsikusait. Zenélt európai városok utcasarkain, énekelt párizsi kávéházakban. Az Egyesült Államokba települt, hogy tanuljon, és hogy a manhattani klubok közelében lehessen. Megnyerte a Montreux-i Jazzfesztivál énekversenyét, a Sarah Vaughan Nemzetközi Jazzénekversenyt, és döntős lett a Thelonious Monk Jazzénekversenyen. Steven Sondheim fedezte fel a zenés színház számára. A New York Times szerint ő az egyik legfényesebb csillag a jazzénekesek galaxisában.
A francia apa és dominikai anya gyerekeként napvilágot látott Aimée a franciaországi Samois-sur-Seine városában nőtt fel - ahol az a bizonyos ablakon kimászós eset történt. A gypsy jazzen túl szülei a legkülönfélébb zenékkel ismertették meg Michael Jacksontól a flamencón és a chansonon át a countryzenéig. Párizsban az American School of Musicon tanult, és ugyancsak kalandvágyból jelentkezett a Star Academy elnevezésű francia tévés tehetségkutató showba. Amikor az elődöntőbe válogatták, a szigorú szerződés aláírása helyett faképnél hagyta a stábot, amivel kisebb botrányt kavart a francia médiában. Az Egyesült Államokban a versenygyőzelmek mellett sokat jelentett számára, hogy heti rendszerességgel léphetett fel a legendás Birdlandben és a Smalls Jazz Clubban, ahol a néhai Roy Hargrove trombitással is hallhatták. Zenekarával, a Surreal Banddel francia, brazil, cigány és latin elemeket vegyítő zenét játszottak. Rendkívüli tehetségét, amellyel minden dalt lebilincselő történetként mesél el, Steven Sondheim, a musical világának ikonikus alakja is felismerte, ennek köszönhetően léphetett fel a New York City Centerben Wynton Marsalisszal és a Jazz at Lincoln Center Orchestrával. Az improvizáció nemcsak kifejezőeszköz számára, hanem lételem. Aimée május 8-án lesz hallható a Müpa Fesztivál Színházában. 

Bővebben...

Három kimagasló jazz-zenész, mindhárman felléptek már nagy sikerrel a Müpában, de együtt még soha. Pedig hárman közösen jegyzik a 21. század egyik legjobban fogadott jazzalbumát, a 2008-as Gently Disturbed című lemezt, amelyet 2020-ban újra turnéra visznek. Már ennyiből is egyértelmű: kihagyhatatlan este ez, főleg mert a lemez megjelenése óta az Avishai Cohen nagybőgős vezette trió másik két tagja (Mark Guiliana dobos és Shai Maestro zongorista) maga is zenekarvezető és nagyon felkapott jazz sztár lett.
Az izraeli születésű Avishai Cohen közmegegyezés szerint a nagybőgő egyik kortárs virtuóza, aki zenélt Chick Coreával, Bobby McFerrinnel vagy épp Herbie Hancockkal. Saját stílusát és lemezeit az általa sikerre vitt, hatására a fősodorba került közel-keleti (arab, zsidó) és andalúz elemekkel, nagyon komplex ritmikával dúsított jazz jellemzi. Változó felállású triója 2008-ban jelentette hármójukat, így rögzítették a kultuszlemezzé vált Gently Disturbed című albumot, amely után Guiliana és Maestro is saját népszerű zenekara vezetője lett (előbbi dobolt David Bowie utolsó lemezén is). Igen keresett, elfoglalt zenészek tehát, csoda, hogy újra együtt játszanak és láthatjuk is őket - miután Cohen már háromszor elvarázsolta a Müpa közönségét, és a másik két előadót is elcsíphettük saját együttesével ugyanitt. A sikerlemezt megidéző koncertet még különlegesebbé teszi, hogy része Cohen nagy, 50:50:50 projektjének: 2020-ban lesz 50 éves, ezért 50 koncertet tervez adni 50 országban. Jó, hogy nálunk is. Hangversenyükre április 29-én kerül sor a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében.

Bővebben...

Chick Corea negyedszer tér vissza a Müpába március 24-én. Ez a tény egyenes arányban áll jazztörténeti jelentőségével és művészi termékenységével, amelynek köszönhetően szinte évente jelentkezik újabb fajsúlyos anyaggal. Nem elég, hogy ez alkalommal Christian McBride és Brian Blade személyében olyan társak kísérik, akik külön-külön is megtöltenék a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet, további különlegesség, hogy a koncert első részében egy, a tizenöt éves Müpa felkérésére írt Corea-kompozíció csendül majd fel.
Chick Corea 2012-ben Gary Burton vibrafonos oldalán debütált a Müpában. 2015-ben az elektronikus hangzásokat előnyben részesítő The Vigil elnevezésű együttesével tért vissza, majd 2018-ban újra akusztikus vizekre evezett három évtizedes barátaival, John Patitucci bőgőssel és Dave Weckl dobossal. A felállás ez alkalommal is a klasszikus zongorás trió lesz, a kreatív energiák végtelen áramlását pedig szintén megcsodálhatjuk. A Trilogy elnevezésű együttes 2013-ban adta ki első lemezét, amely egyéb díjak mellett két Grammyt is hozott az előadóknak. A második kiadására öt évet kellett várni - erről is hallhat majd darabokat a közönség. A négy Grammy-díjjal büszkélkedő Christian McBride az általa vezetett big banddel és saját triójával is sikert sikerre halmoz. Brian Blade kísérő muzsikusként szintén vezéregyéniség, s amellett, hogy idestova húsz éve a Wayne Shorter Quartet oszlopos tagja, művészete a Fellowship Banddel is iránymutató.
A huszonkétszeres Grammy-díjas zongorista példaképe és egyik kedvenc zeneszerzője, Bartók Béla munkássága előtt is tiszteleg a Müpa számára komponált darabjával.

Bővebben...

A fúziós jazzt játszó Finucci Bros Quartet megalakulásának tizedik évfordulójára meghódította Amerikát: két alkalommal turnéztak az Egyesült Államokban, és lemezszerződést írtak alá New Yorkban az Indaba Music lemezkiadóval. A Balogh Roland és Balogh Zoltán vezette kvartett ezen az estén a lemezeiken hallható felálláshoz képest gazdagabb hangzással és sztárvendégekkel villantja fel a Finucci-sztori legfontosabb fejezeteit sok-sok improvizációval, rendkívül virtuóz hangszeres játékkal és jól ismert melódiákkal.
Négy kiemelkedő muzsikus, négy nagylemez, számos nemzetközi elismerés. Roland a 2009-es Montreux-i Jazzgitárverseny és a 2016-os Six String Theory Jazzgitárverseny győztese, Junior Prima Díjas előadó. Zoltán montreux-i dobogós és a Jacksonville-i Jazz-zongoraverseny ezüstérmese. 2010-ben a Müpában Matthew Garrison, 2015-ben pedig Lee Ritenour volt a zenekar vendége. Számos koncertprogramjuk közül közönségkedvenc a Klasszikus és Jazz, a Barbra Streisand-est és a Pop in the Jazz sorozat. A jubileumát ünneplő csapat a Jazz Showcase záróestjén 2020 február 9-én megpróbálja összefoglalni az eddigi pályafutása alatt megvalósított zenei törekvéseit, bemutatni színes zenei világát. Az est folyamán három sztárvendég is szerepel: Tóth Vera Aretha Franklin dalait kelti életre, Tabáni István a Queen legismertebb számait szólaltatja meg, Kökény Attila az egyik televíziós tehetségkutatóban feltűnt Rontó Kittyvel ad elő duettet és George Benson slágereit énekli, Havas Lajos Chico pedig a legújabb Finucci Bros-lemez közreműködője.

Bővebben...

Nemcsak zongoristaként, zeneszerzőként is jelentős szereplője a hazai jazzéletnek: az egykori Dezsőkéből, az ifjú tehetségből immár Junior Prima Díjas Oláh Dezső vált, aki Kodály-darabokat jazzé átlényegítő munkái után a napok körforgását feldolgozó kortárs jazzprodukcióval, az Intermezzóval jelentkezik Müpa-koncertjén, február 8-án. Triójának tagjai és vendégei hangszerük kiválóságai, akikkel a roma zenei tradíciót ihlető forrásként alkalmazó Hungarian Gypsy Rhapsody című mű premierjére is sor kerül ezen az estén.
A bőgős Oláh Péter rendkívül sok együttes kiváló tagja: egyedülálló stabilitása és pazar szólisztikus képességei révén minden produkció biztos fundamentuma. Bátyjával közös zenekaruk, a Trio Acoustic jelentős sikereket könyvelhetett el egyebek közt Japánban. A dobos Lakatos Pecek András az elmúlt évek egyik nagy reménységeként kezdte, s a reményeket immár jócskán be is váltotta: Szakcsi Lakatos Béla New Gypsy Jazz együttesében és a Pecek Lakatos Trio tagjaként is hatalmas sikert aratott. Shang ZiMinget Oláh Dezső két évvel ezelőtt ismerte meg Bágyi Balázs kínai turnéja során, majd hamarosan rögzítették első közös felvételüket. Ming fiatal kora ellenére már egyetemi tanár, muzikalitásának és hangszeres technikai tudásának köszönhetően jó úton van afelé, hogy csatlakozzon a nemzetközi jazz élbolyához. A francia fúvós, Christophe Monniot zenei tevékenységét Oláh mindig csodálattal figyelte, mert azt a hagyományok tisztelete és a folyamatos útkeresés egyaránt jellemzi. Játéka pontosan illeszkedik az Intermezzo-projekt karakteréhez.

Bővebben...


Február 7-én a Junior Prima Díjas Oláh Krisztián ismét a Fesztivál Színház színpadára lép: 2016-ban ünnepelhettük szintén a Jazz Showcase keretében, hogy két társával, Tálas Áronnal és Gayer Mátyással mindhárman az előző évi Montreux-i Jazz Fesztivál nemzetközi zongoraversenye döntősei lettek. Krisztián 2018-ban a magyar zenészek közül elsőként kapott meghívást az amerikai Thelonious Monk Institute nemzetközi jazzversenyére, ahol a világ tizennégy legjobb jazz-zongoristája között versenyzett. A felkészülés és a verseny ideje alatt szerzett tapasztalatok nyomán született az At The Back Of My Mind. Fiatal korát meghazudtoló érett hangon megszólaló szerzeményeiben a jazz kifejezőeszközein keresztül törnek felszínre mindazok a zenei inspirációk, amelyek az elmúlt századok európai klasszikus zenei örökségére utalnak. A társak, ifj. Oláh Kálmán, Orbán György és Serei Dániel nagyszerű improvizációs képességeinek köszönhetően spontán megoldásokra is bőven számíthatunk. A rendkívül sokoldalú tenorszaxofonos, Rick Margitza időről időre talál rá alkalmat, hogy magyar muzsikusokkal is zenéljen, miközben világszerte keresett szólistává vált az elmúlt évtizedekben – Miles Davisen kívül dolgozott McCoy Tynerrel, Chick Coreával és Maria Schneiderrel is.

Bővebben...

Mindent a fülnek! A Delalamm, azaz a gitáros Lamm Dávid groove-os alapokra épülő, jazz-, hiphop- és világzenei elemekkel kiteljesedő zenéjét megszólaltató produkció új fejezethez érkezett.
A koncerten (január 23., Müpa: Fesztivál Színház) a nemrégiben megjelent, friss, saját szerzeményeket felvonultató Invisible című lemez anyaga lesz hallható, amelyet a hazai jazz- és groove-zenei színtér válogatott muzsikusai szólaltatnak meg - akik nem mellékesen hűséges típusok, hiszen többen közülük a Delalamm első, 1st the 1 (…then the other) című produkciójában és a bemutatkozást követő koncerteken is erősítették a gitáros csapatát. A modern, trendi hangzást több generáció jeles képviselői formálják meg, különlegesség a három dobos és a vonósszekció alkalmazása, illetve az, hogy a zenei részeket narráció tarkítja, egészíti ki. A zenészlét egy-egy pillanatát megragadó szöveges betétek a Jászai Mari-díjas színművész, Keresztes Tamás hangján szólalnak meg.
A negyvenéves Lamm Dávid igen keresett zenész. Az egykor általa is erősített formációk közt találjuk a Szőke Nikoletta 'B' Verzió Projektet, a Csanyi-Lattmann Quartetet, Palya Bea és Szalóki Ági énekesnők, illetve Dés László zenekarait. Kreativitását jellemzi, hogy jelenleg is motorja a Delalamm mellett a Kanizsa-Lamm-Szalay-Fekete Quartetnek és a Hendrix Projectnek. Az Artisjus-díjjal kitüntetett muzsikus több ízben is Fonogram-díjat kapott Szalóki Ági társelőadójaként az énekesnő lemezein való közreműködéséért.

Bővebben...



Debrecenben tartott könyvbemutatót Turi Gábor frissen megjelent „jazz-útinaplójáról” december 12-én a Megyei Könyvtár amerikai klubjában (Amerikai Kuckó), mintegy ötvenfős közönség előtt. A könyvet Glant Tibor, a Debreceni Egyetem Észak-amerikai Tanszékének docense mutatta be, majd Retkes Attila, a könyv kiadója kapott szót. Mint ismeretes, a kötet szerzője nemrég még debreceni lakos volt, évekig ő szervezte a Debreceni Jazz Napokat. A jelenleg Nagymaroson élő szerzőnek ez a harmadik jazzkönyve.



Latin Grammy-díjra jelölték a Blue Engine Records gondozásában még 2018-ban napvilágot látott, a kilencszeres Grammy-díjas énekes/színész/aktivista Rubén Blades főszereplésével rögzített Una Noche con Rubén Blades című albumot. A salsa nagymestere 2014-ben néhány estén keresztül együtt lépett fel a Jazz at Lincoln Center Orchestrával és természetesen az azt irányító Wynton Marsalisszal. Zenéjükben a kubai motívumok és ritmikák keveredtek a jazzelemekkel. A műsorok zenei igazgatója a JLCO bőgőse, Carlos Henriquez volt.

Bővebben...

Az év végének közeledtével A JazzTimes is számot vetett az év legfontosabb jazzkiadványaival, és rövid bemutató szöveggel együtt közzétette 2019 legjobb új jazzlemezeinek, valamint régi mesterek most felfedezett zenéinek listáját. Mi csak az előadókat, a címeket és a kiadókat közöljük.

1. Branford Marsalis Quartet The Secret Between the Shadow and the Soul (OKeh)

2. Dave Holland/Zakir Hussain/Chris Potter Good Hope (Edition)

3. Chick Corea/Christian McBride/Brian Blade Trilogy 2 (Concord)

4. Camila Meza & the Nectar Orchestra Ámbar (Sony Masterworks)

5. Kris Davis Diatom Ribbons (Pyroclastic)

6. Tom Harrell Infinity (HighNote)

7. Joel Ross KingMaker (Blue Note)

8. Christian Scott aTunde Adjuah Ancestral Recall (Ropeadope)

9. Johnathan Blake Trion (Giant Step Arts)

10. Linda May Han Oh Aventurine (Biophilia)

11. Tomeka Reid Quartet Old New (Cuneiform)

12. Dave Douglas/Uri Caine/Andrew Cyrille Devotion (Greenleaf)

13. Fabian Almazan Trio This Land Abounds With Life (Biophilia)

14. Jaimie Branch Fly or Die II: Bird Dogs of Paradise (International Anthem)

15. Bill Frisell/Thomas Morgan Epistrophy (ECM)

16. Miguel Zenón Sonero: The Music of Ismael Rivera (Miel)

17. Ralph Alessi Imaginary Friends (ECM)

18. Brad Mehldau Finding Gabriel (Nonesuch)

19. Anat Cohen Tentet Triple Helix (Anzic)

20. Art Ensemble of Chicago We Are on the Edge (Pi)

21. Joey DeFrancesco In the Key of the Universe (Mack Avenue)

22. Melissa Aldana Visions (Motéma)

23. Kendrick Scott Oracle A Wall Becomes A Bridge (Blue Note)

24. Matt Mitchell Phalanx Ambassadors (Pi)

25. Frank Kimbrough Monk’s Dreams: The Complete Compositions of Thelonious Sphere Monk (Sunnyside)

26. Ryan Keberle & Catharsis The Hope I Hold (Greenleaf)

27. Tyshawn Sorey/Marilyn Crispell The Adornment of Time (Pi)

28. Joe Lovano Trio Tapestry (ECM)

29. Terri Lyne Carrington and Social Science Waiting Game (Motéma)

30. Steve Lehman Trio + Craig Taborn The People I Love (Pi)

31. James Carter Organ Trio Live from Newport Jazz (Blue Note)

32. JD Allen Barracoon (Savant)

33. Miho Hazama Dancer in Nowhere (Sunnyside)

34. Quiana Lynell A Little Love (Concord Jazz)

35. Enrico Rava/Joe Lovano Roma (ECM)

36. Fred Hersch & WDR Big Band Begin Again (Palmetto)

37. Allison Miller’s Boom Tic Boom Glitter Wolf (Royal Potato Family)

38. Keith Jarrett Munich 2016 (ECM)

39. Tierney Sutton Band ScreenPlay (BFM)

40. David Torn/Tim Berne/Ches Smith Sun of Goldfinger (ECM)

A legjobb 10 történelmi felvétel:

1. John Coltrane Blue World (Impulse!)

2. Eric Dolphy Musical Prophet: The Expanded 1963 New York Studio Sessions (Resonance)

3. Betty Carter The Music Never Stops (Blue Engine)

4. Nat King Cole Hittin’ the Ramp: The Early Years (1936-1943) (Resonance)

5. Cannonball Adderley Swingin’ in Seattle: Live at the Penthouse 1966-67 (Reel to Real)

6. John Coltrane Coltrane ’58: Prestige Recordings (Craft)

7. Wes Montgomery Back on Indiana Avenue: The Carroll DeCamp Recordings (Resonance)

8. Michel Petrucciani Trio One Night in Karlsruhe (SWR Jazzhaus)

9. Art Pepper Promise Kept: The Complete Artist House Recordings (Omnivore)

10. Kenny Barron & Mulgrew Miller The Art of Piano Duo – Live (Groovin’ High/Sunnyside)

Bővebben...


Megjelent a Gramofon 2019 téli száma. A címlapon a hetvenötödik születésnapját ünneplő Kőszegi Imre. A jazzrovat ezúttal Márton Attila írásával indul, aki a hatvan éve elhunyt Billie Holiday életútját foglalja össze. Máté J. György egy jelentős freejazz-bőgős, Peter Kowald portréját rajzolja meg a Discography című gyűjteményes lemezkiadvány tükrében. Kőszegi Imrével Bencsik Gyula készített interjút. Szintén Bencsik mutatja be a magát hifimisszionáriusként aposztrofáló Ozorai Gábor hangstúdióját, melyet egy óbudai lakásban rendeztek be.
Helyhiány miatt a lemezkritikai műhely ezúttal a szokásosnál kevesebb lemezt mutat be, viszont három kritikus (Márton Attila, Máté J. György, Párniczky András) szól Miles Davis Rubberband albumáról, ketten (Márton, Máté) pedig John Coltrane Blue World című újonnan felfedezett lemezéről. Vezető kritika olvasható még Hiromi, Enrico Rava/Joe Lovano, valamint Szandai Mátyás egy-egy új kiadványáról.



Az Adyton szabad zenei közösség idén ünnepelte megalapításának ötödik évfordulóját. Egyebek között minden esztendő augusztusában Nagymaroson néhány napos alkotói együttlét alkalmával, koncentráltan foglalkoznak a szabad zenélés rejtelmeivel, illetve decemberben a – mára már legendássá vált – Kassák Karácsonyok emlékét is felelevenítve minden alkalommal megrendezik az Adyton Karácsonyt, melyre immár második alkalommal az Opus Jazz Clubban kerül sor december 18-án. Az eseményen a Grencsó Kollektív Kör a nyári együttlét meghívott résztvevőivel kiegészülve ad koncertet, mindezt Medgyesi Gabriella rövidfilmje előzi meg, az idei nagymarosi nyarat felidézve.

Bővebben...



A The Atlantic online weboldalon igazi jazzcsemegéket olvashatnak az érdeklődők a The Atlantic Monthly magazin archívumából. A gyűjtemény Carl Engel 1922-ből való cikkével kezdődik, majd Whitney Balliett neves jazzújságíró 1953-as cikke következik, mely az akkori jazzhelyzetet tekinti át. Több írás foglalkozik Ornette Coleman zenéjével (1972, 1985), de elolvasható itt Francis Davis írása Count Basie-ről is 1984 augusztusából.



A most harmincéves orosz gitáros, Jevgenyij Pobozhij kerek 30 ezer dollárral lett gazdagabb, miután a Herbie Hancock Institute of Jazz szervezésében lezajlott gitárverseny első helyezettje lett a washingtoni Kennedy Centerben. Tizenketten kerültek be az elődöntőbe – mind más országból. Pobozhij két, elég ritkán hallható jazzstandardet választott műsorába: Jimmy Rowles 502 Blues és Steve Swallow Falling Grace című számát. A gitárost a verseny házizenekara kísérte: Reggie Thomas (zongora), Yasushi Nakamura (bőgő), Carl Allen (dob) és Bobby Watson altszaxofon.

Bővebben...

A The New York Times december 5-i számában tettek közzé egy szubjektív listát az év legsikerültebb jazzlemezeiről. Kommentárok nélkül közöljük a válogatást.

1. Kris Davis, ‘Diatom Ribbons’
2. Guillermo Klein y Los Guachos, ‘Cristal’
3. Joel Ross, ‘Kingmaker’
4. Steve Lehman Trio With Craig Taborn, ‘The People I Love’
5. Marquis Hill, ‘Love Tape’
6. Marta Sánchez Quintet, ‘El Rayo de Luz’
7. Miho Hazama, ‘Dancer in Nowhere’
8. The Art Ensemble of Chicago, ‘We Are on the Edge: A 50th Anniversary Celebration’
9. Gerald Cleaver and Violet Hour, ‘Live at Firehouse 12’
10. Lea Bertucci, ‘Resonant Field’

Bővebben...