•  

  •  

  •  

  •  

  •  




Május 5-én a BMC 20/5 | Hungaropus estéjén hat vezető hazai formáció váltja egymást az Opusban: a Szakcsi Trió, a Dresch Quartet, a Tóth Viktor Arura Trió Lukács Miklóssal és Orbán Györggyel, a Lukács Miklós Cimbiózis trió, Orbán Györggyel és Baló Istvánnal, a Dés András Trió és a Tálas Áron Trió.

Bővebben...

A Modern Art Orchestra Miles Davis és Gil Evans, a legendás szerzőpáros Porgy and Bess című albumát kelti életre. Az eredeti felvételt, George Gershwin operájának átiratát a jazztörténet méltán említi a szerzőpáros legjobban sikerült alkotásai között. A lemez a megjelenése óta rendkívüli ismertségre tett szert - az albumon hallható az azóta több mint huszonötezer átiratból ismert Summertime, valamint az olyan neves művészeket, mint Ella Fitzgeraldot és Louis Armstrongot, vagy Barbra Streisandot is megindító Bess, You Is My Woman Now. A május 5-i koncerten a MAO az eredeti hangszerelésben mutatja be a teljes anyagot.

Kettős évfordulót ünnepel a BMC 2018-ban: 20 éve működik Budapest Music Center néven a Gőz László alapította zenei intézmény, és 5 éve nyílt meg a BMC Mátyás utcai központja. A BMC 20/5 jubileum alkalmából május 4. és 6. között háromnapos ünnepi fesztiválra kerül sor, a BMC eddigi húszéves történetét reprezentáló klasszikus, kortárs és jazz zenei programokkal. A jubileum első jazzkoncertjét a lengyel Marcin Masecki (zongora) és Jerzy Rogiewicz (dob) adja Ragtime címmel, május 4-én. A zene, amely a tizenkilencedik és huszadik század fordulóján a jazz egyik alapköve lett, a fantasztikus lengyel zongorista, Marcin Masecki kezei alatt egészen új dimenziót kap: személyessé és titokzatossá válik, ugyanakkor pulzáló, életteli és kortárs. A ragtime Masecki interpretációjában nem ’revival’, hanem egy új szellemiség születése a személyes alkotói világából, hiszen ez az egyik legkorábbi szenvedélye. A BMC Records kiadásában most megjelenő Ragtime című album a műfaj számos hagyományát feleleveníti, miközben többféle módon is utal rá, hogy előadójuk minden kétséget kizáróan európai személyiség. A lengyel zongorista kiemel környezetéből egy mára szinte már anakronisztikusnak ható zenét, ami ezzel majdnem hogy elveszti eredeti jelentését, de 2018-ban új értelmet kap, különlegességként és értékesként tűnik fel. Masecki régi harcostársa és barátja a dobos Jerzy Rogiewicz. Rogiewicz ideális tettestárs a Masecki-féle repülésekhez és merülésekhez, hol dinamikus, hol csak utánzó, mintha Masecki testének meghosszabbítása volna a dobfelszerelés is. A duó türelmesen épít fel minden számot, engedi őket bővülni, fejlődni a ragtime adott szabályrendszerén kívül, és így nem körkörös, hanem felfelé ívelő spirálformát ad nekik.
Masecki képes kitágítani egy látszólag zárt ritmikai képlet határait, s ez ad igazi lendületet a zongorista egyik briliáns kvalitásának: rögtönzési tehetségének. Masecki ezúttal az improvizációt teszi stílusa és mondandója lényegévé, s ezt a stílust soha senki még úgy nem játszotta, mint most ő.

Bobby McFerrin sokak számára „a fickó, aki a Don't Worry, Be Happyt énekelte”. Ő a szerzője és előadója ennek a majd' harminc évvel ezelőtt megjelent világslágernek, művészetének azonban ez csupán egy apró momentuma - erről koncertjén is bizonyságot ad majd. Az amerikai énekes és karmester határokat nem ismerő, fáradhatatlan „kereső”, élete az önmegismerés és a művészi szellem állandó kutatásának története. Nemcsak saját zenéjét határozza meg újra és újra, hanem a művészvilágban elfoglalt helyét is. Koncertjein mindig egyszeri és megismételhetetlen, „go-with-the-flow” élményt nyújt a közönségnek. Nem szorítja magát műfaji korlátok közé, palettáján minden hozzá közel álló zenei stílus fellelhető, zenéje eredeti módon hidalja át a műfajok közötti szakadékokat. Jazz, pop, R&B, klasszikus zene és világzene olvad eggyé - nem ritkán egyetlen dalban. Lassan négy évtizede tartó pályafutása alatt együtt zenélt Chick Coreával, Herbie Hancockkal, Joe Zawinullal, Tony Williamsszel, Yo-Yo Mával, és a Bécsi Filharmonikusokat is vezényelte. Vokális technikája leginkább szöveg nélküli éneklés; saját invenciójának eredménye. Habár tíz Grammy-díjat tudhat magáénak, a zeneipar konvencionális jellemzőin kívül helyezte magát, csakis a zene iránti állandó érdeklődés inspirálja.
A Müpa közönségének 2018.05.03-án az afrikai és közel-keleti hagyományokon alapuló meditációs és improvizatív, Circlesongs című anyaga újraértelmezését mutatja be vokalista kísérőivel.


A kortárs skandináv jazz egyik eredeti, ugyanakkor félreismerhetetlenül melankolikus hangja Christina von Bülow dán altszaxofonos. Három napja a boltokba került On the Brink of a Lovely Song című lemezén szupergroup kíséri: Eliot Zigmund amerikai dobos és Palle Danielsson svéd bőgős, két muzsikus, akiket Bill Evans, illetve Keith Jarrett zenekarából ismerhetünk.

 

 

Bővebben...


A Concord Records újdonságai közé tartozik Eliane Elias zongorista/énekes friss lemeze, a Music from Man of La Mancha. A brazil származású pianista két különböző trióval vette fel a lemez anyagát. Az egyikben Eddie Gomez bőgős és Jack DeJohnette dobos, a másikban Marc Johnson bőgős és Satoshi Takeishi dobos hallható. Utóbbi felállást kiegészíti Manolo Badrena ütőhangszeres.

 

 

Bővebben...

Sok példa bizonyítja, hogy a kísérletező jazzművészek idős korukban klasszicizálódnak, vagyis visszatérnek a jazz közérthetőbb idiómáihoz. Úgy tűnik, Dave Holland bőgős épp fordított pályát fut be. Május 11-én jelenik meg új albuma, melyen a brit származású művész visszatér ifjúkora free stílusához. Új lemezén (Uncharted Territories) a szintén brit Evan Parker szaxofonozik, Craig Taborn zongorázik és Ches Smith dobol.

 

Bővebben...

A Hudson, azaz Jack DeJohnette, Scott Colley, John Medeski és John Scofield négyese nem jamelni érkezik Budapestre (Müpa, július 6.), hanem azonos című, kiérlelt lemezanyagát mutatja be. Bár nem azonos generációhoz tartoznak, egyenrangú felekként vesznek részt az együttesben, jóllehet koncertkörútjukkal a rangidős DeJohnette születésének hetvenötödik évfordulóját is ünneplik. És persze azt, hogy mindnyájan a New York államot átszelő Hudson folyó közelében élnek, és otthonukra ihlető forrásként is tekintenek. Sokat látott, sokat próbált muzsikusok, akik ha összeadják azokat a zenei világokat, amelyekben valaha alkottak, különösen gazdag stiláris kalandot ígérhetnek hallgatóiknak a funktól a bopon át a bluesig, swingelő vagy épp groove-os alapokra építve. 2017 nyarán megjelent lemezükön - amelyen Scott Colley helyett Larry Grenadier a bőgős - szintén a Hudson völgye által inspirált szerzemények kaptak helyet, köztük Bob Dylan, Joni Mitchell, Jimi Hendrix és a The Band emlékezetes számainak feldolgozásai, illetve Jack DeJohnette és John Scofield eredeti kompozíciói, valamint a címadó, Miles Davis-i időket idéző közös darab. Mindezek élőben előadva megjósolhatatlan izgalmakat helyeznek kilátásba. Már az egyedülálló, hogy négy, saját jogán is rendkívül foglalkoztatott zenész tartós együttműködésre vállalkozzon, ezért ez az este kiváltképp emlékezetesnek ígérkezik.

Bővebben...

Ha Liszt Ferenc ma élne, bizonyára jazz-zongorista lenne. Túlzó állítás? A koncert két előadója, az Erkel-díjas Binder Károly és egykori tanítványa, immár kollégája, Káel Norbert osztja ezt a véleményt. A klasszikus zongorajáték-technika Liszt idején és révén érte el csúcspontját, de a zeneszerző-zongoraművészt nemcsak virtuozitása, hanem improvizációs készsége is egyedülállóvá tette - két képesség, amely immár leginkább a jazzmuzsikusokat határozza meg. Binder és Káel gyakorta ad elő klasszikus zeneműveket, parafrázisokat is, zenéjük alapvető eleme a különféle műfajok házasítása. Binder komponált concertót nagyzenekarra, zongoraversenyt preparált és hagyományos zongorára, ütőhangszerekre és nagyzenekarra; Káel legfontosabb együttese a Jazzical Trio pedig nevében is mutatja, hogy klasszikus darabok jazzes átlényegítése alkotja gazdag repertoárját. További kapocs kettejük között, hogy Binder 2000 óta a Liszt Ferencről elnevezett Zeneakadémia jazz tanszékének vezetője, Káel pedig ebben az intézményben szerzett diplomát, Binder mellett Oláh Kálmán növendékeként (majd a Berklee College of Music ösztöndíjasaként tanult tovább).
A két művész ezen az estén nem arra vállalkozik, hogy Liszt-műveket interpretáljon. Saját szerzeményeikben és az azokat átszövő improvizációkban sokkal inkább kiindulópontnak, apropónak tekintik a zene liszti megközelítését, dallam- és harmóniavilágát, a rá jellemző fölényes technikai tudást pedig lécnek, amelyet kevesen képesek átugrani. A pianisták hangversenye június 5-én lesz a Müa Fesztivál Színházában.

Bővebben...

Április 12-én, 68 éves korában, türelemmel viselt betegség után meghalt Babos Gyula Liszt-díjas jazz-zenész, zeneszerző, művésztanár – közölte az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület és a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete.
Babos Gyula 1949. június 26-án született Budapesten. Már 15 éves korától gitározott, 1966-ban a Magyar Rádió jazz versenyén első helyezést ért el. 1970-től a Kex együttesben, majd a Rákfogóban, később Kőszegi Imre zenekarában játszott. 1979-ben megalapította első saját együttesét Saturnus néven, majd 1985-ben létrehozta a Babos Triót. 1989-ben jelent meg első szóló lemeze Kinn és benn címmel, majd ezt követte a Sham című lemez. 1994-ben a Sony-nál jelent meg a világszerte kiadott Blue Victory című album. Ugyancsak a Sony adta ki 1998-ban az Egyszer volt… című lemezét. 1998-tól a Take Four nevű együttesével három lemezt hívott életre, majd 2001-ben Herbie Mann-nel készített felvételt. 2004-ben megjelent a Trilok Gurtu-val közös koncertlemeze. A Babos Project Special-lal Variáció címmel készített lemezt.
1977 óta a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének tanára volt. Alapító tanárként 1996-tól működött közre Kőbányai Zenei Stúdió könnyűzenei szakközépiskola életében.
Több mint fél évszázados pályafutása során számtalan kiválósággal zenélt együtt: a magyar jazz és rock élet szinte teljes élvonala mellett olyan külföldi zenészóriásokkal alkotott maradandót, mint Victor Baileyvel, Terry Lynn Carringtonnal, Frank Zappával, James Moody-val, Tony Scott-tal, Trilok Gurtu-val.
Babos 1991-ben EMeRTon-díjat, 2003-ban Szabó Gábor-díjat, 2008-ban pedig Liszt Ferenc-díjat kapott. 2005-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjével tüntették ki. Alapító tagja és tisztségviselője volt a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének és az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesületnek.
Babos Gyulát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszéke, az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete és annak Kőbányai Zenei Stúdiója

Bővebben...

 

SWINGER! A Jazz Girl’s Adventures from Hollywood to Harlem címmel jelent meg Judy Carmichael jazzpianista emlékirat-kötete. A szellemes hangon fogalmazó muzsikus élete valóban megér egy memoárt: sok olvasót érdekel, hogyan lett a kaliforniai szörföslányból szépségkirálynő, majd végül jazzmuzsikus, aki a Carnegie Hall színpadán is felléphetett.

 

 

 

Bővebben...


Április 17-én ismét a MOMKultban a Snétberger Központ diákjainak zárókoncertje! „A Snétberger Iskola Hangja” az elhivatott diákok hangja mindenfelé: egyéni produkciókban, zenekarokban és kamaraegyüttesekben. Tanuló-játszó-gyakorló-kísérletező diákok hangja. A Snétberger Program üzenete és szellemisége megindítja azokat, aki találkoznak ezekkel a gyerekekkel, fiatalokkal, zenéjükkel, a szenvedéllyel.

Bővebben...


Dafnis Prieto dobos-zenekarvezető jelentős mérföldkőhöz érkezett: április 6-án kiadta nagyzenekara, a Dafnis Prieto Big Band (DPBB) debütáló lemezét Back to the Sunset címmel. Az albumot Prieto független kiadója, a Dafnison Music jelentette meg. A cég egyébként áprilisban ünnepelte tízéves fennállását. Prieto nagyzenekara 2017. augusztus 25-én koncertezett először a New York-i Jazz Standardben.

Bővebben...


A mindig egyedi zenei témákat feldolgozó Horgas Eszter rendre bizonyítja, hogy fuvolajátékának nincsenek határai. Ezúttal is műfaji korlátok nélkül, szabadon szárnyalva hozott létre egy komplex előadást több zeneművész bevonásával. A produkcióban a film és a korabeli képi világ is segíti a két zeneszerző zseni – Gershwin és Bernstein - múlt századi Amerikájának hangulatát megidézni. A korszakalkotó zeneművek, világslágerek, illetve azok feldolgozásainak virtuóz előadásában szerepet kap a klasszikus, a jazz, a ragtime, a pop, és az opera műfaja. A koncerten közreműködik Falusi Mariann és a ClassJazz Band.Az est vendégei: Révész Richárd zongora, Hárs Viktor basszusgitár, Dajka Krisztián gitár, Kaszás Péter dob, Pusztai Csaba ütő, Szakács Ildikó operaénekes és Löwenberg Dániel zongoraművész. A koncert április 20-án lesz a MOMKultban.

Bővebben...


Május 3-án Budapesten először mutatja be a Sárik Péter Trió már sokak által ismert és kedvelt Beethoven-műsorának vonósokkal kiegészített változatát, a Beethoven Budán Fesztivál keretein belül, a MOMkultban. Közreműködik a Baptista Teológiai Akadémia Szimfonikus Zenekarának Vonóskara, Almási Kornél vezényletével.

 

Bővebben...