•  

  •  

  •  

  •  

  •  

Április 6-án egy New York-i kórházban elhunyt Onaje Allan Gumbs zongorista/komponista/arranzsőr, aki a jazz több irányzatában is keresett művésznek számított évtizedeken át. Gumbs halálát hosszú betegség előzte meg. Többször kapott stroke-ot, először 2010-ben. Hetvenéves korában érte a halál.
Az 1949-ben született zongorista „inaséveit” nagy nevek mellett töltötte: kísérte Kenny Burrellt, Norman Connorst és Betty Cartert. Később olyanok zenekaraiban találjuk, mint Woody Shaw és Nat Adderley. Gumbs a jazzen kívül szívesen játszott R&B-t is. Smooth jazz zenekarokban is fellépett. Mintegy 900 lemezen hallható a játéka, karrierje közel ötven évet fogott át.
Eredeti neve Allan Bentley Gumbs volt. Az „Onaje” nyugat-afrikai művésznevet az 1970-es évek óta használta. A szó jelentése: az érzékeny. Harlemben született, Queensben nőtt fel. Édesanyja járatta zongoraórákra hétéves korától. Gumbs a tévében szerette meg a jazzt, főként Mancini szerzeményeit. Tizenöt évesen már klubokban lépett fel. 1971-ben ismerkedett meg Kenny Burrellel, aki meghívta játszani detroiti koncertjeire. Ez volt az áttörés. Később rengeteg formációban foglalkoztatták, így a Thad Jones/Mel Lewis Orchestrában. A 70-es évek végétől fusionlemezeken is feltűnt (Lenny White, Roy Ayers), ugyanakkor avantgarde projektek se voltak idegenek tőle (Ronald Shannon Jackson, Bill Laswell). Játszott Kevin Eubanks és Stanley Jordan gitáros oldalán is. Zongoratudása 1976-ban keletkezett, de csak 1994-ben megjelent szólólemezén mérhető le leginkább.

Bővebben...


Amennyiben nyárra elmúlik a fertőzésveszély, július 9-12. között Sopronban idén is megrendezik a SopronDrum fesztivált, melynek Horváth Kornél ütős a művészeti vezetője. A 2020-as fesztivál rangos vendégekkel is csábítja a közönséget: fellép Sopronban David Sanborn altszaxofonos, Dave Friedman vibrafonos, valamint Stanley Clarke bőgős/basszusgitáros. A világsztárok ráadásul nagyszerű ütősökkel lépnek színpadra: Clarke például Salar Nader tablást és Jeremiah Collier dobost hozza magával. Sanborn mellett pedig Billy Kilson dobos lesz hallható.

Bővebben...

Az egykori Arany Zsiráf-díjból 2004-ben Fonogram – Magyar Zenei Díj lett. Húsz különböző kategóriában osztják ki e díjakat. Idén az év hazai jazzlemeze a Sárik Péter Trió X Bartók albuma lett. Szakmai életműdíjat kapott Gőz László harsonás, a BMC vezetője. Sárik harmadik Fonogram-díja ez: először saját zenekarával nyerte el az elismerést Jazzkívánságműsor című CD-jével, majd 2015-ben Berki Tamással közös lemeze (Minden délibáb) lett díjazott.

 

Bővebben...

 

Retkes Attila társlapunkon a MagyarJazz.hu-n ismertette szerkesztőnk Máté J. György  Készíts salátát  címmel megjelent új könyvét.

"Rejtélyesnek tűnő, de megmagyarázható címmel (Készíts salátát) jelent meg nemrégiben állandó munkatársunk, Máté J. György jazztörténeti esszékötete. A terjedelmes tanulmányok olyan mélységben, alapossággal és szakértelemmel tárgyalnak az improvizatív zene fogalomkörébe tartozó problémaköröket, ami magyar nyelven egészen biztosan példa nélkül áll."

A cikk itt olvasható.

 

Kleb Attila nevét főleg azok ismerik, akik gyakran látogatják a Get Closer koncerteket. Koncertirodájukat ő vezeti, és már eddig is számos világnagyságot sikerült elhoznia a magyar fővárosba Charles Lloydtól John Scofieldig és Ron Cartertől Dee Dee Bridgewaterig.
Nem minden koncertjáró tudja azonban, hogy Kleb kiváló fotóművész is, és elsőrendű szakterülete a jazzportré. Március 6-án Kleb mintegy száznyolcvan fényképéből nyílt kiállítás az óbudai Godot Művészeti Intézetben, az egykori Goldberger gyár mintegy 700 négyzetméteres üzemcsarnokában.

Ötvenkilenc éves korában március 31-én a koronavírus áldozata lett a kortárs amerikai jazztrombitások egyik kimagasló alakja, Wallace Roney.
Roney Miles Davis tanítványa volt (1985-1991), de korábban Clark Terry és Duke Ellington is támogatta művészi fejlődését. Davis halálának évében (1991) együtt játszottak a Montreux Jazz Festivalon.
Roney 1995-ben feleségül vette Geri Allen zongoristát, aki fiatalon hunyt el rákban, 2017-ben. Három gyermekük született. A házaspár 2008-ban elvált. Roney egykori felesége négy albumán játszott, először az 1992-es Maroons-on. A trombitás tagja volt a Miles Davis emlékére alakult szupergroupnak, melyben többek között Herbie Hancock és Tony Williams oldalán játszhatott.

Bővebben...

Nyolcvanhárom éves korában március 22-én egy manhattani kórházban elhunyt Mike Longo zongorista/zeneszerző, aki többek között Cannonball Adderley, Coleman Hawkins, Nancy Wilson és Dizzy Gillespie zenekaraiban nyújtott teljesítménye miatt vált neves jazzmuzsikussá. Vele is a COVID-19 végzett.
Longo nagybőgős apja zenekarában kezdte pályáját bebop zongoristaként. Tizenkét évesen tehetségkutató versenyt nyert, és még tinédzser volt, amikor kipróbálhatta magát Cannonball Adderley zenekarában. 1960-tól New York-ban élt, ahol rendszeres kísérője lett Coleman Hawkinsnak és
Henry “Red” Allennek. Oscar Peterson 1961-ben hallotta először játszani, és meghívta magához Torontóba, ahol Longo fél évet töltött a pianista diákjaként. New York-ba visszatérve énekeseket kísért, majd 1966-tól Gillespie zenekarában kapott helyet. Közös munkájuk eredménye lett 1967-ben a Swing Low, Sweet Cadillac album.
Bár már a 60-as évek elején is megjelentetett saját lemezt, a 70-es évektől ez rendszeresebbé vált. Zenetanári állásokat is vállalt. 1986-ban ismét együtt játszott Gillespie-vel a Dizzy Gillespie All-Star Big Bandben.

Bővebben...

A koronavírus újabb jazz-zenész áldozata a világszerte népszerű, kameruni születésű szaxofonos, Manu Dibango (1933-2020). Március 24-én, nyolcvanhat éves korában érte a halál Párizsban, miután egy szűk hétig kórházban ápolták.
Dibango 1972-ben lett világhírű Soul Makossa című slágerével, mely afro-jazz hangzása ellenére a diszkók kedvelt műsordarabja lett. A számban anyanyelvén, duala nyelven beszél a muzsikus, aki alt- és tenorszaxofonon, valamint vibrafonon is játszott. Magyarországon szintén megfordult, közel húsz évvel ezelőtt a Sziget Fesztiválon – itt olasz muzsikusokkal játszott.
Első lemeze 1968-ban jelent meg, s egyik úttörője lett a nemzetközi afro-jazz irányzatnak, mely a jazz, a funk és az afrikai népzene elemeit keveri. A Soul Makossa megjelenését követően számtalan követőre talált Dibango. Kimutatható például Michael Jackson és Rihanna egyes számaiban a kameruni-francia muzsikus hatása.
Manu Dibango jelentős jazzistákkal is készített felvételeket, illetve lépett fel közösen: többek mellett Don Cherry, Michael Brecker, Herbie Hancock és David Sanborn játszott vele. Dibango talán utolsó lemezfelvételét tavaly készítette Cheick Tidiane Seck társaságában.

Bővebben...

A koronavírus a jazz-zenészeket sem kíméli: első áldozata Marcelo Peralta ötvenkilenc éves, argentin származású szaxofonos lett, aki évtizedek óta Spanyolországban élt. Muzsikájában az avantgárd és a latin zenei hagyományokat házasította össze. Egy madridi kórházban halt meg március 10-én. Halálát egy szintén argentin zenész barátja jelentette be a Facebookon, majd a Buenos Aires-i Perfil című lap is megerősítette.

 

 

Bővebben...

Tájékoztatás a koronavírusról

Magyarország kormányának döntése értelmében, a megfogalmazott iránymutatást követve a Müpa a mai naptól kezdődően – egyelőre 2020. március 31-ig – az előadásait nem tartja meg.

A megvásárolt jegyeket a Müpa visszaváltja, ennek módjáról hamarosan tájékoztatjuk a közönséget.

A Müpa épületének és különböző egységeinek rendkívüli nyitva tartása az elrendelt vészhelyzet ideje alatt az alábbiak szerint módosul:
• Információs pult: nyitva 10:00-tól az adott napra tervezett legutolsó előadás kezdési időpontjáig.
• Müpa jegypénztár: nyitva 10:00-tól az adott napra tervezett legutolsó előadás kezdési időpontjáig.
• Andrássy úti jegypénztár: nyitva a szokásos rend szerint.
• Allee jegypénztár: nyitva a szokásos rend szerint.
• Az online jegyvásárlás a későbbi programjainkra a Müpa honlapján, a www.mupa.hu weboldalon folyamatos.

Bár a közös ünneplés a rendkívüli körülmények miatt sajnos elmarad, a nézőknek mégsem kell lemondaniuk a Müpa-élményről. Március 14-én ugyanis mindenki számára megnyílt a Müpa digitális médiatára, amelyben 80 HD-minőségű koncertfelvétel és több mint 40 irodalmi est felvétele tekinthető meg online, ezúttal regisztráció nélkül.

A felvételek listájáról további részleteket a mellékelt sajtóközleményben olvashat.

A Müpa médiatárának kínálatában itt lehet böngészni: https://www.mupa.hu/media/video

Kedves Vendégeink! A Magyarországon 2020. március 11-én elrendelt veszélyhelyzet kapcsán előírt intézkedéseknek megfelelően az Opus Jazz Club rendezvényein 100 főben korlátozzuk a résztvevők, fellépők és személyzet együttes számát, ezért a klubban az intézkedés érvényességének ideje alatt kizárólag az alsó szinten fogadjuk vendégeinket. A felső szintre korábban online megvásárolt jegyek árát az Interticket Kft. automatikusan visszatéríti, a személyesen megváltott belépők a vásárlás helyén válthatók vissza. Megértésüket köszönjük!
Budapest Music Center – Opus Jazz Club.
Az énekes, zongorista és zeneszerző Kadri Voorand erőteljes érzelmi töltetű, történetmesélő zenét játszik, melyben a megkapó, fülbemászó ritmusokat egészen egyedi módon ötvözi a pop, jazz és folk elemeivel. Kadri Voorand igen magasan képzett énekes, aki eredeti zenéjével és kifejezésmódjával számos díjat söpört be Észtországban éppúgy, mint a nemzetközi színtéren. Rengeteg országban koncertezett már, ideértve Nagy-Britanniát, Németországot, Finnországot, Dániát, Svédországot, Norvégiát, Kínát, Olaszországot, Oroszországot és Üzbegisztánt, ahogy többször megfordult Magyarországon, az Opus Jazz Clubban is. 2017-ben megkapta az Észt Zenei Díjat (Estonian Music Awards) az év legjobb női énekese kategóriában, és az év legjobb jazzalbuma elismerést az Armupurjus (Szerelmi mámor) című albumáért.
Mihkel Mälgand egyike a legtöbbet foglalkoztatott észt bőgösöknek. Kettejük erős ritmikai és improvizációs egymásrahangoltsága egy összeszokott, szoros duót eredményez. Náluk a popszerű dallamok virtuóz improvizációkkal és fejlett technikai eszközkészlettel párosulnak. Szívszorító balladák és hip groovok, teljesen egyedi csavarok a soundban, és meghökkentő, bátor szövegek jellemzik zenéjüket. A duó tagjai korábban számos koncertet adtak Észtországban és külföldön, többek között a patinás Pori Jazz és Jazz Baltica fesztiválokon. Új albumuk néhány héttel az Opusban adott koncertjük (március 18.) előtt jelenik meg az ACT Music gondozásában.
„Kadri Voorland hangja a purista akrobatika és az elektronikán átszűrt szélsőségek között ugrál. Az összes énekes perverziót jelen időben végzi, miközben találékony módon köti össze a repetitív periódusokat, a torzított, vibráló hangokat, hogy végül egy szaltóval megérkezzen egy szakadékszerű kontraszt mélyére. Ezt követően visszatér a zongorához, hogy megkösse az énekhang és a billentyűk szimbiotikus házasságát” – jellemezte őt az All About Jazz kritikusa.

Bővebben...

Sun-Mi Hong az egyik legizgalmasabb, feltörekvő zenekarvezető és zeneszerző dobos Hollandiában. Olyan előadókkal folytatott turnéi során, mint a Karel Boehlee Trio, Benjamin Herman, vagy a Daahoud Salim Quintet, Európa-szerte is rendre nagy feltűnést keltett. Egyedi soundja rengeteg különféle forrásból táplálkozik. Az ország egyik legnevesebb jazzintézményében, a Conservatorium van Amsterdamban végzett tanulmányai erős alapot biztosítottak improvizációs és technikai készségeihez, ugyanakkor Sun-Mi egyedi megközelítésmódjának forrása az iskolában tanultakon jóval túlmutat. A koreai tradicionális zene iránti rajongása révén eredeti hazája ütőhangszeresei is nagy hatást gyakorolnak rá, kompozíciós stílusára pedig leginkább az impresszionista klasszikus hat. Mindezekből Sun-Mi egy teljesen eredeti és rendkívül érvényes művészi produktumot képes létrehozni.
A Sun-Mi Hong Quintet mindennek az esszenciáját mutatja fel. A zenekar az alaposan megmunkált, rögzített kompozíciók és az improvizált zene határvonalán táncol. A kvintett néhány lenyűgöző hollandiai bázisú zenészt egyesít. Alessandro Fongaro (bőgő) és Youngwoo Lee (zongora) alkotja az erős ritmusszekciót, amely megingathatatlan egységben képes felpörögni az improvizációhoz szükséges fordulatszámra, miközben elrugaszkodik az előre lefektetett szabályoktól. A tenorszaxofonos Nicolo Ricci és a trombitás Alistair Payne ki is használja a ritmusszekció ezen képességét. Mint egy hullám képesek egyik pillanatban befordulni a sötét dallamokba, hogy aztán gyöngyöző, pezsgő textúrákba burkolózzanak.
“Sun-Mi egy nagyszerű muzsikus, aki nemcsak őrületesen játszik, de nagyon bevállalósan is: kezdeményez és nyitott mindenféle zenei pillanatra. Nagyon élvezem a vele való közös játékot, mert arra bátorít, hogy a megszokottól eltérő repertoárt játsszak és feszegessem a határaimat” – mondta róla az egyik legnevesebb holland szaxofonos, Benjamin Herman. Az együttes az Opus Jazz Clubban hallgatható meg március 20-án.

Bővebben...

Lukács Miklós és a Cimbiózis trió zenei világának varázsa, hogy nem adja meg a hallgatónak a műfaji címkézés bárgyú örömét. A Zene az időtlen percek magányából című lemezen a műfajok már csak olyan útszéli jelzőoszlopként szolgálnak számára, amelyek azt jelzik: merre nem érdemes menni. Ezen az albumon megtalálható a jazz, ott van benne a népzene úgy autentikus, mint bartóki formájában, a díszítésekben fellelhető a városi cigányzene, s a rockzene vulkanikus energiái is felbukkannak itt-ott. A kompozíciók logikájában, az összetett harmóniákban pedig megbújik a teljes klasszikus hagyomány Bachtól Debussyn át Kurtágig. A két részre tagolható album első felében a metronómmal mérhető, objektív idő és az ismerős zenei formák dominálnak, a másodikban azonban Lukács megfoszt minket a fogódzóktól. Az utolsó négy kompozícióban ugyanis a szubjektív idő diktál, ami úgy folyik szét a darabokat intellektussal megragadni igyekvő hallgató előtt, mint Dalí órái. Kosztolányi Dezső szavaival: „az illanó idő szívdobbanása”. A Cimbiózis legközelebbi koncertje az Opus Jazz Clubban lesz március 19-én.

Bővebben...

Sarah McKenzie a hazaérkezésről énekel. Ezen a felettébb intim hangulatú esten egy kicsit bepillanthatunk az énekes-zongorista lelkének legbensőbb zugaiba. Legutóbbi, Secrets of My Heart című albumán túlnyomórészt saját szerzeményeket találunk, ezeket adja elő számára különleges üzenetet hordozó örökzöldekkel az ausztrál származású, de sok szempontból nagyon is európai művésznő. Turnézó zenekarában pedig magyar szaxofonost üdvözölhetünk Bolla Gábor személyében. Május 10-én lesznek hallhatók a Müpában.
A harmincas évei elején járó művésznő elsőként zeneszerzésből szerzett diplomát, ám énekesként is hamar kitűnt korosztályából. Adottságait Michael Bublé is felismerte, így meghívta a Call Me Irresponsible című albumát bemutató turnéjára háttérvokalistának. 2011-ben jelent meg bemutatkozó albuma, amelyen a pop, a blues és a jazz örökzöldjei mellett saját számok is szerepelnek. Erre pedig Chris Botti figyelt fel, aki turnéjához McKenzie csapatát választotta előzenekarként. A következő lemez már Ausztrália határain túlra is elröpítette hírét, s ebben segítségére volt, hogy a bostoni Berklee College of Music ösztöndíjasa lett. Jobbnak látta Amerikában maradni, ahonnan kinyílt számára a világ, és végigjárta Európa legnagyobb fesztiváljait. A családjától és hazájától távol töltött idő egyre mélyebb önvizsgálatra késztette, megéri-e az énekesnői pályán maradnia, ha közben szenved szerettei hiányától. A választ a Secrets of My Heart adta meg 2019-ben, amely épp annyira lett európai ízlésű album, amennyire szükségszerűen amerikai, hiszen ízig-vérig jazzlemez. Jelentős mértékben tiszteleg George Gershwin előtt, de a dalok tekintélyes hányada arról az időről tanúskodik, amikor McKenzie-nek lehetősége nyílt Michel Legrand mellé ülni a zongoránál. Az európai ízvilágot ezen az estén a Magyarországról elszármazott Bolla Gábor erősíti.

Bővebben...