•  

  •  

  •  

  •  

  •  



Az elmúlt évek legsikeresebb jazzénekes-dalszerzője, az aranytorkú Gregory Porter platinalemeze, a Liquid Spirit után ezúttal legújabb, a már szintén rendkívül lelkes kritikákat kiérdemelt Take Me to the Alley anyagát mutatja be. A sapkás ikon továbbra is élettapasztalatát önti melódiákba, és teszi azt végtelen szeretettel - különleges lényét élőben látni és hallani felejthetetlen élményt ígér. Porter budapesti fellépése június 27-én lesz a Müpában.

Bővebben...



Paul Steinbeck, a St. Louisban működő Washington University oktatója, aki egyben a chicagói Birdhouse irányításában is részt vesz, már több alkalommal publikált tanulmányokat az Art Ensemble of Chicago zenéjéről. A napokban jelent meg Message To Our Folks címmel a zenekarról szóló monográfiája (University of Chicago Press). A könyv megjelenésének időpontja egybeesett a március 29-én megtartott Jazz Showcase programjával, mely idén ünnepelte 70. születésnapját.

Bővebben...


Rendkívül kifejező előadásmódjával, alkalmanként provokatív szövegeivel, képzett hangjával az Egyesült Királyság vezető jazzénekesnőjévé nőtte ki magát Zara McFarlane, aki idén ősszel harmadik lemezét készül kiadni. A második (If You Knew Her) egyebek közt MOBO-díjat nyert, de már az első (Until Tomorrow) is várományosa volt az elismerésnek. Zara kristálytiszta hangját a korai Nina Simone-éhoz és Roberta Flackéhez is hasonlították, de immár belőle nyernek inspirációt neves DJ-k. Koncertjein saját szerzeményeivel és klasszikus jazzdarabokkal egyaránt különleges, olykor súlyos atmoszférát teremt. McFarlane az idei Jazztavasz második fellépője lesz a Müpában – május 5-én.

Bővebben...

Sokan temetik a jazzt, de a tehetségeket felfedező producerek mintha meg se hallanák a baljós hangokat. Egyre-másra kerülnek be a köztudatba énekesek, akik már első lemezük megjelenésekor érett művészek, és sejthetően fényes jövő vár rájuk. Ilyen művész az afrofrizurás Kandace Springs is, aki nemcsak hajviseletével, de piros Fender-zongorájával is a negyven évvel ezelőtti időket idézi.
2016-ban megjelent, Soul Eyes című debütáló albumán is a soult, a jazzt és a popot elválasztó határvonalakon jár. Előadásaiban pedig mindenhonnan merít: jól ismeri a három zenei világot, és kellemes alt hangja minden hangulat tolmácsolására nagyszerűen alkalmas. 2014-es, sikeres R&B/hip hop EP-je csak nyitány volt a még inspiráltabb zenéhez. Ez már valóban a lélekből fakad. Jelen vannak benne Kandace régi jazzvonzalmai, de az a tapasztalata is, amelyet Prince oldalán szerzett, amikor a popherceg meghívta, hogy lépjen fel a Purple Rain harmincadik évfordulójára rendezett koncerten. Kandace nagy erénye a természetesség, valamint az érettség: kissé füstös orgánumával úgy frazeál, mintha már jó néhány lemez állna a háta mögött. S azt se felejtsük el, hogy az énekesnő szikár zongorakísérője saját énekének. Repertoárjában ritkán hallott, de éppen ezért jól megválasztott számok szerepelnek. A címadó jazzklasszikust Mal Waldron írta, a soulosabb tematikát pedig többek közt a War gyújtó hangú The World Is A Ghettója képviseli. Budapesti hangversenye május 4-én lesz a Müpában.

Bővebben...

A francia-amerikai énekes, Európa és Amerika egyik kedvence, Madeleine Peyroux világi himnuszokkal, új lemezének anyagával mutatkozik be végre a magyar közönség előtt. A Secular Hymns egészen különleges keverékét nyújtja a megszentelt és a profán daloknak. Egész pontosan húsz évvel azután, hogy első lemeze egy csapásra híressé tette, Peyroux új anyagát egy templomban vette fel, közönség előtt, állandó bőgősével és gitárosával, utólag is csak minimális mértékben tökéletesítve a felvételeket. Ez a helyszín, egy Oxford környéki koraközépkori templom akkor ihlette meg, amikor egy exkluzív meghívás alkalmával először adott itt koncertet. A lemezre gospel témák, mai énekes-dalszerzők dalai (Tom Waits, Townes Van Zandt és Allen Touissant) és néhány örökzöld közül válogatott, de mindegyik erős blues lüktetéssel, és a lehető legszemélyesebb hangvételben szólal meg. Peyroux azt mondta a lemezanyagról, hogy ő mindig is a zenében élte meg a spiritualitást, és ezek a dalok mind egyediek, személyesek, sőt bensőségesek. Ám az egész lemezre is vonatkozik, amit a legnagyobb sláger címe ígér: Everything I Do Gonna Be Funky (From Now On).
Peyroux Amerikában, Georgia államban született 1974-ben, de miután szülei tinédzserkorában elváltak, anyjával Franciaországba költöztek. Itt kezdett el énekelgetni, majd huszonkét évesen felvette a Dreamland című lemezt, és ezzel rögtön nagyhatású és népszerű énekesnővé vált. Sokat merít a jazzből, büszkén fogadja, ha Billie Holiday-éhoz hasonlítják a hangját, de Ray Charles, Joni Mitchell, sőt a francia sanzon legnagyobbjai is hatással voltak saját, jellegzetesen fátyolos, de sokszor felszikrázó, sűrű érzelmi töltetű hangszínére. Az új lemezen közreműködő Jon Herington gitáros és Barak Mori bőgős Budapestre is elkísérik az énekesnőt, aki gyakran vesz kézbe maga is gitárt. Peyroux július 4-én lép fel Budapesten a MOMSportban.

Bővebben...



A 2017-es bővelkedik az évfordulókban: Buddy Richről már megemlékeztünk röviden, de szintén száz esztendős lenne Dizzy Gillespie, Mongo Santamaria, Thelonious Monk, Tadd Dameron és Ella Fitzgerald. Comes Love címmel „a dal first lady”-jének nevezett énekesnőre emlékezik egy lemez, melyen a nagy énekesnő kései, Joe Pass társaságában készített duóalbumait idézik fel. Patrice Williamson énekesnő vállalta Ella szerepét, a lemez gitáros szereplője pedig Jon Wheatley.

Bővebben...



Új helyszínen, idén is világsztár fellépőkkel zajlik a 2017-es VeszprémFest. Július 12-14. között színpadra lép Richard Bona, Heather Small – az M People hangja, és Tom Jones, a július 15-i programról később adnak hírt a szervezők. A prémium zenei fesztivált idén új helyszínen, az egykori érseki pihenőben, a História Kertben rendezik.

Bővebben...

Március 3-án nyolcvanegy éves korában Alzheimer-kórban elhunyt Misha Mengelberg avantgarde jazz-zongorista, a holland jazz egyik megteremtője, a kísérletező Instant Composers Pool nagyzenekar vezetője. Mengelberg többek között Fred Anderson, Derek Bailey, Eric Dolphy, Dave Douglas, Steve Lacy, Evan Parker, Roswell Rudd és Ken Vandermark oldalán játszott. Az 1935-ben Kijevben született muzsikus családja Hollandiába emigrált a Szovjetúnióból, a zongorista itt nőtt fel, majd, miután építészetet tanult, a Hágai Királyi Konzervatórium diákja lett. Nagybácsikája Willem Mengelberg, a világhírű karmester volt. A zongorista egyetemi évei után kezdett érdeklődni John Cage zenéje iránt, első híres jazzszereplése Eric Dolphy utolsó albumán hallható. Stílusán erős nyomot hagyott Thelonious Monk játéka. 1961-ben Han Bennink dobossal alapította meg az Instant Composers Poolt és laza kapcsolatot ápolt a fluxus-mozgalommal. Szintén az ő nevéhez fűződik a STEIM (Studio for Electro Instrumental Music) megalapítása. Az ICP-ben (mely egyben a lemezkiadójuk neve is volt) olyan muzsikusok fordultak meg, mint Willem Breuker, John Tchicai, Michael Moore és George Lewis. A ma is aktív zenekar újabb szólistái voltak Mary Halvorson gitáros és Ray Anderson harsonás. Mengelberg az ICP-n kívül is számos lemezfelvételt készített, 1979-ben például a Three Points and a Mountain-t Peter Brötzmannal. A pianista a 2000-es évekig is aktívan dolgozott.

Bővebben...



A kétszeres Grammy-díjas Cassandra Wilson külön fejezetet érdemel a jazztörténetben. Korán meghaladta pályatársait, amikor az ismert sztenderdek világán túlra kalandozott. Korszakalkotó zenei felfedezéseit később is folytatta a jazztől a country és a folk irányába - hangja pedig maga a blues. Tavalyelőtt Billie Holiday századik születésnapjára emlékezett, legújabban pedig az ír népzenének a jazzre gyakorolt elementáris hatását kutatja. Május 6-án nyolc év után áll újra a Müpa színpadára.

Bővebben...



Száz évvel ezelőtt született, épp harminc esztendeje, 1987. április 2-án hunyt el Buddy Rich, a jazztörténet egyik legnagyobb dobosa. Pályája közel hetven évet fogott át. Tizennyolc hónapos volt, amikor először fellépett a szülei vaudeville-műsorában. A swingkorszakban nagyzenekari dobos volt. Később saját big bendjeit és kiszenekarait vezette. Kortársa és riválisa, Gene Krupa azt mondta róla, ő minden idők legtermészetesebb és legféktelenebb dobosa.

Bővebben...

A Magyar Jazz Szövetség Vezetősége a beérkezett javaslatok alapján márciusi ülésén döntött az idei Jazz Mecénás Díjak odaítéléséről.
A díjat a Magyar Jazz Szövetség Vezetősége azzal a szándékkal hozta létre, hogy intézményes formában is kifejezhesse háláját és elismerését azon személyek felé, akik a jazzművészet értékét, szépségét felismerve - és mindenekelőtt ebből a felismerésből kiindulva - önkéntes erőfeszítéseikkel jelentős támogatáshoz segítették a hazai jazzéletet, így a lehetőségek megteremtésével hozzájárultak a magyar jazzművészet színvonalának emelkedéséhez, a magyar zenei élet gazdagításához és nemzetközi elismertségéhez.
2017-ben a Magyar Jazz Szövetség Jazz Mecénás Díját kapják:
- Halász Iván, a HTS-ART Kft. ügyvezetője
- Petri Aranka, a Budapest Film Zrt. munkatársa
- Dr. Tímár Péter, a Lamantin Jazz Fesztivál főszervezője, a Lamantin Jazz és Improvizációs Tábor vezetője
Az elismerések átadására a Magyar Jazz Ünnepe alkalmából április 7-én 19.00 órakor kerül sor a Budapest Jazz Club-ban.

Az Impulse!/Verve jelenteti meg április 21-én a Charlie Watts Meets the Danish Radio Big Band című lemezt, mely eredetileg egy 2010-ben a dán rádióban elhangzott, a koppenhágai Dán Hangversenyteremből közvetített élő műsor volt. Watts jazzdarabokat és Rolling Stones-átiratokat játszik az albumon, melyen közreműködik ifjúkori barátja és kollégája, a bőgős Dave Green is.

Bővebben...

Március 8-án hatvannégy éves korában egy New York-i szanatóriumban elhunyt Dave Valentin jazzfuvolista, aki 2012-es stroke-ja óta már nem muzsikált. Korábban azonban saját neve alatt több mint húsz lemezt publikált, valamint sztárok sorával dolgozott együtt Chick Coreától Eliane Eliasig és Tito Puentétől McCoy Tynerig. Leggyakrabban különböző latin formációkban volt hallható. Az 1952-ben Bronxban született művész gyerekként latin ütőhangszereken játszott, tizenegy évesen már klubokban is fellépett. Főiskolás korában kezdett fuvolázni. 1977-ben jelent meg első lemezfelvétele. Egy évvel később szerződött le Dave Grusin GRP labeljéhez. Hawk című 1979-es albumán popfeldolgozások is találhatók. Az 1980-as évek elején egy sor korai smoothjazz-albummal jelentkezett. Lemezeiről sosem hiányoztak az afro-kubai és más latin témák. 1990-ben Herbie Mannel készített közös albumot. A 2000-es évek elején Paquito D’Rivera és Dave Samuels oldalán részt vett a Caribbean Jazz Project munkájában. Utolsó kiadványa a 2011-es Pure Imagination volt.

Bővebben...

Aki Madridban akar élő jazzt hallgatni, annak bízvást a Café Central ajánlható (Plaza del Ángel 10.), ahol harmincöt éve rendeznek jazzesteket. Az április eleji műsorok közül kiemelhető Sax Gordon és a Lluis Coloma Trío közös fellépése (április 2-án), illetve a Moisés P. Sánchez Cuarteto két műsora április 3-án és 9-én.

Március 14-én nyolcvanéves korában New York-ban elhunyt Tommy LiPuma Grammy-díjas lemezproducer, aki rengeteg neves művész albumának megjelenését segítette. Partnere volt többek között George Benson, Natalie Cole, Miles Davis, João Donato, Bill Evans, Al Jarreau, Antonio Carlos Jobim, Diana Krall, Ben Sidran, Szabó Gábor és a Yellowjackets. LiPuma karrierje több mint fél évszázadot ível át. Produkciói, melyek nemcsak jazz-, hanem például R&B- és poplemezeket is létrehoztak, harmincöt arany-, illetve platinalemezt eredményeztek. LiPuma vezető tisztségeket töltött be az A&M, a Warner Bros. és a Verve Music Group vállalatnál. Az 1936-ban Clevelandben született szakember a 60-as évek elején kezdett a Los Angeles-i Liberty cégnél dolgozni. 1963-ban már producer volt. 1969-ben egyik alapítója lett a Blue Thumb Recordsnak, mely eklektikus kiadványairól volt nevezetes. LiPuma 1974-től volt alkalmazásban a Warnernél, ahol főleg crossover albumokon dolgozott, így George Benson Breezin’-én, amely Grammy-díjat hozott számára. Ő volt 1980-ban Michael Brecker első lemezének producere. Miles Davis Tutu-albumát is neki köszönhetjük. Később az Elektra Recordsnál kapott állást, itt ő jegyezte Natalie Cole többszörös Grammy-díjas Unforgettable-jét. 1994-től a GRP elnöke volt, majd 2011-től a Verve egyik vezetője. Utóbbi cégnél gondozta Danilo Perez, Lizz Wright, Russell Malone, Donald Harrison, a Groove Collective és Diana Krall kiadványait.