•  

  •  

  •  

  •  

  •  

A Hudson, azaz Jack DeJohnette, Scott Colley, John Medeski és John Scofield négyese nem jamelni érkezik Budapestre (Müpa, július 6.), hanem azonos című, kiérlelt lemezanyagát mutatja be. Bár nem azonos generációhoz tartoznak, egyenrangú felekként vesznek részt az együttesben, jóllehet koncertkörútjukkal a rangidős DeJohnette születésének hetvenötödik évfordulóját is ünneplik. És persze azt, hogy mindnyájan a New York államot átszelő Hudson folyó közelében élnek, és otthonukra ihlető forrásként is tekintenek. Sokat látott, sokat próbált muzsikusok, akik ha összeadják azokat a zenei világokat, amelyekben valaha alkottak, különösen gazdag stiláris kalandot ígérhetnek hallgatóiknak a funktól a bopon át a bluesig, swingelő vagy épp groove-os alapokra építve. 2017 nyarán megjelent lemezükön - amelyen Scott Colley helyett Larry Grenadier a bőgős - szintén a Hudson völgye által inspirált szerzemények kaptak helyet, köztük Bob Dylan, Joni Mitchell, Jimi Hendrix és a The Band emlékezetes számainak feldolgozásai, illetve Jack DeJohnette és John Scofield eredeti kompozíciói, valamint a címadó, Miles Davis-i időket idéző közös darab. Mindezek élőben előadva megjósolhatatlan izgalmakat helyeznek kilátásba. Már az egyedülálló, hogy négy, saját jogán is rendkívül foglalkoztatott zenész tartós együttműködésre vállalkozzon, ezért ez az este kiváltképp emlékezetesnek ígérkezik.

Bővebben...

Ha Liszt Ferenc ma élne, bizonyára jazz-zongorista lenne. Túlzó állítás? A koncert két előadója, az Erkel-díjas Binder Károly és egykori tanítványa, immár kollégája, Káel Norbert osztja ezt a véleményt. A klasszikus zongorajáték-technika Liszt idején és révén érte el csúcspontját, de a zeneszerző-zongoraművészt nemcsak virtuozitása, hanem improvizációs készsége is egyedülállóvá tette - két képesség, amely immár leginkább a jazzmuzsikusokat határozza meg. Binder és Káel gyakorta ad elő klasszikus zeneműveket, parafrázisokat is, zenéjük alapvető eleme a különféle műfajok házasítása. Binder komponált concertót nagyzenekarra, zongoraversenyt preparált és hagyományos zongorára, ütőhangszerekre és nagyzenekarra; Káel legfontosabb együttese a Jazzical Trio pedig nevében is mutatja, hogy klasszikus darabok jazzes átlényegítése alkotja gazdag repertoárját. További kapocs kettejük között, hogy Binder 2000 óta a Liszt Ferencről elnevezett Zeneakadémia jazz tanszékének vezetője, Káel pedig ebben az intézményben szerzett diplomát, Binder mellett Oláh Kálmán növendékeként (majd a Berklee College of Music ösztöndíjasaként tanult tovább).
A két művész ezen az estén nem arra vállalkozik, hogy Liszt-műveket interpretáljon. Saját szerzeményeikben és az azokat átszövő improvizációkban sokkal inkább kiindulópontnak, apropónak tekintik a zene liszti megközelítését, dallam- és harmóniavilágát, a rá jellemző fölényes technikai tudást pedig lécnek, amelyet kevesen képesek átugrani. A pianisták hangversenye június 5-én lesz a Müa Fesztivál Színházában.

Bővebben...

Április 12-én, 68 éves korában, türelemmel viselt betegség után meghalt Babos Gyula Liszt-díjas jazz-zenész, zeneszerző, művésztanár – közölte az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület és a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete.
Babos Gyula 1949. június 26-án született Budapesten. Már 15 éves korától gitározott, 1966-ban a Magyar Rádió jazz versenyén első helyezést ért el. 1970-től a Kex együttesben, majd a Rákfogóban, később Kőszegi Imre zenekarában játszott. 1979-ben megalapította első saját együttesét Saturnus néven, majd 1985-ben létrehozta a Babos Triót. 1989-ben jelent meg első szóló lemeze Kinn és benn címmel, majd ezt követte a Sham című lemez. 1994-ben a Sony-nál jelent meg a világszerte kiadott Blue Victory című album. Ugyancsak a Sony adta ki 1998-ban az Egyszer volt… című lemezét. 1998-tól a Take Four nevű együttesével három lemezt hívott életre, majd 2001-ben Herbie Mann-nel készített felvételt. 2004-ben megjelent a Trilok Gurtu-val közös koncertlemeze. A Babos Project Special-lal Variáció címmel készített lemezt.
1977 óta a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének tanára volt. Alapító tanárként 1996-tól működött közre Kőbányai Zenei Stúdió könnyűzenei szakközépiskola életében.
Több mint fél évszázados pályafutása során számtalan kiválósággal zenélt együtt: a magyar jazz és rock élet szinte teljes élvonala mellett olyan külföldi zenészóriásokkal alkotott maradandót, mint Victor Baileyvel, Terry Lynn Carringtonnal, Frank Zappával, James Moody-val, Tony Scott-tal, Trilok Gurtu-val.
Babos 1991-ben EMeRTon-díjat, 2003-ban Szabó Gábor-díjat, 2008-ban pedig Liszt Ferenc-díjat kapott. 2005-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjével tüntették ki. Alapító tagja és tisztségviselője volt a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének és az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesületnek.
Babos Gyulát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszéke, az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete és annak Kőbányai Zenei Stúdiója

Bővebben...

 

SWINGER! A Jazz Girl’s Adventures from Hollywood to Harlem címmel jelent meg Judy Carmichael jazzpianista emlékirat-kötete. A szellemes hangon fogalmazó muzsikus élete valóban megér egy memoárt: sok olvasót érdekel, hogyan lett a kaliforniai szörföslányból szépségkirálynő, majd végül jazzmuzsikus, aki a Carnegie Hall színpadán is felléphetett.

 

 

 

Bővebben...


Április 17-én ismét a MOMKultban a Snétberger Központ diákjainak zárókoncertje! „A Snétberger Iskola Hangja” az elhivatott diákok hangja mindenfelé: egyéni produkciókban, zenekarokban és kamaraegyüttesekben. Tanuló-játszó-gyakorló-kísérletező diákok hangja. A Snétberger Program üzenete és szellemisége megindítja azokat, aki találkoznak ezekkel a gyerekekkel, fiatalokkal, zenéjükkel, a szenvedéllyel.

Bővebben...


Dafnis Prieto dobos-zenekarvezető jelentős mérföldkőhöz érkezett: április 6-án kiadta nagyzenekara, a Dafnis Prieto Big Band (DPBB) debütáló lemezét Back to the Sunset címmel. Az albumot Prieto független kiadója, a Dafnison Music jelentette meg. A cég egyébként áprilisban ünnepelte tízéves fennállását. Prieto nagyzenekara 2017. augusztus 25-én koncertezett először a New York-i Jazz Standardben.

Bővebben...


A mindig egyedi zenei témákat feldolgozó Horgas Eszter rendre bizonyítja, hogy fuvolajátékának nincsenek határai. Ezúttal is műfaji korlátok nélkül, szabadon szárnyalva hozott létre egy komplex előadást több zeneművész bevonásával. A produkcióban a film és a korabeli képi világ is segíti a két zeneszerző zseni – Gershwin és Bernstein - múlt századi Amerikájának hangulatát megidézni. A korszakalkotó zeneművek, világslágerek, illetve azok feldolgozásainak virtuóz előadásában szerepet kap a klasszikus, a jazz, a ragtime, a pop, és az opera műfaja. A koncerten közreműködik Falusi Mariann és a ClassJazz Band.Az est vendégei: Révész Richárd zongora, Hárs Viktor basszusgitár, Dajka Krisztián gitár, Kaszás Péter dob, Pusztai Csaba ütő, Szakács Ildikó operaénekes és Löwenberg Dániel zongoraművész. A koncert április 20-án lesz a MOMKultban.

Bővebben...


Május 3-án Budapesten először mutatja be a Sárik Péter Trió már sokak által ismert és kedvelt Beethoven-műsorának vonósokkal kiegészített változatát, a Beethoven Budán Fesztivál keretein belül, a MOMkultban. Közreműködik a Baptista Teológiai Akadémia Szimfonikus Zenekarának Vonóskara, Almási Kornél vezényletével.

 

Bővebben...

Jan Garbarek szaxofonjátéka félreismerhetetlen védjegyévé vált. Garbarek jelenlegi kvartettjének tagjai: Rainer Brüninghaus (zongora), Yuri Daniel (basszusgitár) és Trilok Gurtu (dob, ütőhangszerek). Ez a négy, technikailag rendkívül magasan képzett muzsikus garantálja az emelkedett pillanatokat és a közös zenei utazás felejthetetlen élményét. A kvartett legközelebbi budapesti koncertje október 24-én lesz a MOM-ban.

 

Bővebben...


Az UNESCO 2011-ben nyilvánította április 30-át Nemzetközi Jazznappá, a Müpa pedig idén ötödik alkalommal csatlakozik a rendezvénysorozathoz. Ezúttal a 2017-ben első lemezével jelentkező Gáspár Károly Trió mutatkozik be a zongorista saját szerzeményeivel és egyedi hangvételű feldolgozásaival, koncertet ad a Junior Prima-díjas Balogh Tamás és kvartettje, valamint az idei Jazz Showcase zsűrije által második legjobbnak ítélt zenekar, a Lightbulb is fellép. A Müpa programjai délután 4-kor kezdődnek és este fél 11-ig tartanak.

Bővebben...


Április 24-én a Müpában lép fel a Mark Guiliana Jazz Quartet. Mi lesz az eredmény, ha összeadjuk Elvin Jones és Art Blakey hard bop dobmestereket egy nyolcvanas évekbeli Roland 808-as dobgéppel, az így kapott eredményt elosztjuk J Dillával, majd mindezt megszorozzuk Squarepusherrel? Nem más, mint Mark Guiliana - állítja egy vezető brit programmagazin. Guiliana kifinomult technikája, egyéni hangja és kreatív, színes játékmódja párját ritkítja. Ezen az esten folyvást új kihívásokat kereső kvartettje legújabb albumának anyagát mutatja be.
Mark Guiliana a koncert előtt, 18 órától hatvanperces dobkurzust tart, melyen külön jegy megváltásával lehet részt venni.

Bővebben...

A Gramofon Könyvek kiadásában jelent meg a Jazznoise szerkesztője, Máté J. György új könyve, a Jazz – a szenvedély nyelve című esszékötet. A szerző a jazz különböző korszakaiból meríti témáit: ír Benny Goodman 1938-as Carnegie Hall-koncertjéről, Sun Ra és Ornette Coleman életművéről, Herbie Hancock Head Hunters albumáról, vagy épp a newporti jazzfesztivál első éveiről. A könyv fejezeteinek élén egy-egy jellemző grafika áll. Könyvajánlójában Deseő Csaba ezt írja: „Az amerikai jazz évszázados történetéből választotta rendkívül érdekfeszítő témáit Máté J. György, akinek írói tevékenysége szorosan kötődik e műfajhoz. A tudományos alapossággal megírt könyv első fejezete egy 1938-as legendát elevenít fel a klarinétművész Benny Goodman és zenekara Carnegie Hall-beli koncertjével kapcsolatban. Számomra meghatározó ifjúkori emlék, amikor az ötvenes évek végén először hallottam mikrolemezről e történelmi jelentőségű felvételt, a szerző most hihetetlen mennyiségű információhoz juttatja az olvasót a swing korszak világáról. Az 1954-ben alapított Newport Jazz Fesztivál fogalom volt annak idején, amelynek műsora egy évvel később már az egész világon hallható volt Willis Conover felejthetetlen rövidhullámú rádió adásainak jóvoltából. Magyarországon nem sokat tudtunk a fesztivál hátteréről, most minden korosztály alaposan megismerheti a korszak Amerikájának jazz szempontból is rendkívül izgalmas éveit. A következő két fejezet Ornette Coleman altszaxofonosnak és Sun Ra zeneszerző-zongorista- zenekarvezetőnek, a free-avantgarde jazz két ikonikus alakjának állít emléket. Ezek után egy nagy ugrással a fúziós-, crossover-, smooth jazz világában találjuk magunkat, amely a 70-es évektől kezdve - elsősorban Amerikában - fokozatosan visszahozta a jazz kissé megkopott népszerűségét. Szorosan e témához tartozik az 1974-ben megjelent Head Hunters (Fejvadászok) c. lemez jelentőségének taglalása. Herbie Hancock LP-je régi kedvenceim közé tartozik, így különös élvezettel olvastam az eszmefuttatást a korszak egyre színesebb zenei kínálatáról, az elektronika előretöréséről. A befejező tanulmány „Mi újság a föld alatt?” címmel az underground, kísérletező jazzmuzsikusok tevékenységével foglalkozik, igen elmélyülten. A könyv befejező része könnyebb olvasmány. A szerző „Lapszéli jegyzetek” cím alatt színes válogatást tesz közzé korábban már megjelent írásaiból. Kiemelek néhány különösen érdekes témát: „Szakácskönyv”, „Szabó Gábor peres ügye”, „Jazz és fogfájás”. Szívből ajánlom Máté J. György könyvét nem csak muzsikusoknak, rajongóknak, hanem mindenkinek, akit a jazz hihetetlenül színes, szenvedélyes világa, a műfaj amerikai története közelebbről érdekel.”
A könyv megvásárolható az Írók Boltjában, valamint a Rózsavölgyi Zeneműboltban.


Új lemezzel jelentkezett Andreas Varady gitáros, Quincy Jones egykori támogatottja. A CD a The Quest címet viseli. Jones nem mindennapi módon dicsérte Varady játékát: „Amikor Andreas játszik, az ember nem tehet mást, mint figyel, mivel egyszerűen eláll a szava.” A most huszonegy éves muzsikus lemeze a Resonance kiadó gondozásában jelent meg, és részben családi vállalkozás, mivel a gitáros apja basszusgitározik, tizenöt éves öccse pedig dobol rajta. A zongoraszólamot Benito Gonzalez játssza, és közreműködik a lemezen a szlovák szaxofonos Radovan Tariška is.

Bővebben...


A Jazzújságírók Szövetsége (The Jazz Journalists Association) április 2-án megválasztotta az idei év „jazzhőseit” (Jazz Heroes) – olyan személyeket, akik rengeteget tettek a jazz fejlesztéséért Amerikában. Az idei nyertesek között találunk muzsikusokat, lemezbolt-tulajdonost és könyvtári jazzkutatót. Díjat kapott többek között Ellis Marsalis Jr. New Orleansi zongorista, Lea Gilmore baltimore-i énekesnő, Dwight Andrews atlantai szaxofonos és Roger Humphries pittsburghi dobos. Szintén a díjazottak között szerepel Bruce Lee Gallanter New York-i bolttulajdonos, valamint Larry Appelbaum jazzkutató (Kongresszusi Könyvtár).

Bővebben...


Kedves Olvasóink, kedves Barátaink!
Szeretettel meghívjuk a megújúlt Gramofon - Klasszikus és Jazz első lapszámának és szerkesztőségünk tagjának Máté J. György Jazz - a szenvedély nyelve című könyvének a bemutatójára 2018. április 4-én  szerdán  17 órakor az Írók boltjába (1061 Budapest, Andrássy út 45.). A kötetet Joe Fritz és Máté J. György mutatja be. A beszélgetés további résztvevői: Gyenge Enikő, a Gramofon Könyvek sorozat szerkesztője, Hózsa Zsófia és Józsa Botond, a Gramofon szerkesztőségi munkatársai. Az esemény házigazdája Retkes Attila, főszerkesztő.

Bővebben...