•  

  •  

  •  

  •  

  •  

A kortárs jazz egy stílusformáló egyéniségét veszítette el az elmúlt hetekben. Október 29-én nyolcvanhét éves korában New York-ban elhunyt Muhal Richard Abrams zongorista, zenekarvezető, zeneoktató és komponista, az Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) egyik alapítója és első elnöke. Abrams a chicagói avantgarde jazzmozgalom központi alakja volt, aki ötven éven keresztül dolgozott a zeneiparban. Ellentétben azonban más, hasonló irányultságú muzsikusokkal, ő nem tartott fenn állandó zenekart. Játékstílusát és pályáját lehetetlen néhány szóval leírni, annyira változatos és sokirányú volt.
Az 1930-ban született zenész fiatal zongoristaként Ruth Brown énekesnőt kísérte, de még a Chicagón átutazó Miles Davisszel is játszott. Arranzsőrként pedig King Flemingnek dolgozott. Az 1960-as évek elején alapította a legendás Experimental Bandet, egy laza csoportosulást, mely a jazz avantgarde megújítását tűzte zászlajára. E zenekar nem készített lemezfelvételeket, és később beleolvadt a sokféle tevékenységet folytató AACM-be. Abrams 1977-től élt New York-ban, ahol megalapította az AACM New York-i ágát. A Muhal nevet 1967 óta viselte – afro-amerikai öntudatból. Szintén 1967-ből származik első lemezfelvétele, a Levels and Degrees of Light. Ezt közel harminc újabb lemez követte az évtizedek során. Legnagyobb sikerét az 1976-os Sightsong-gal érte el, ez egy lírai duólemez volt a bőgős Malachi Favors társaságában. Blues Forever című 1982-es albuma atonális, mégis a megkomponáltság érzetét kelti. Itt egy tizenegy tagú kisebb nagyzenekar kíséri. Utolsó lemezét 2015-ben adta ki Made in Chicago címmel. Ezen Roscoe Mitchell és Henry Threadgill szaxofonos, Larry Gray bőgős és Jack DeJohnette dobos működött közre.

embed video plugin powered by Union Development